לייעוץ ראשוני ללא התחייבות:
077-9974772

אחריות עורכי דין כלפי הלקוחות שלהם

מאת: מערכת

התפקיד של משרד עורכי דין כולל גם אחריות כלפי הלקוחות. במאמר הבא נסביר כיצד נמדדת האחריות הזו ומה הוא היחס של החוק אל עורכי דין המתרשלים בתפקידם.

כל משרד עורכי דין מחזיק באחריות כלפי הלקוחות. מלבד האחריות הניהולית של בעלי המשרד, גם עורכי הדין עצמם צריכים לעמוד בכללים של אתיקה מקצועית על מנת לענות על מטרות התפקיד שלשמו הוכשרו. יחד עם זאת, מפתיע לגלות כי לקוחות רבים כלל אינם מודעים לזכויות שלהם ובעיקר לאחריות של עורכי הדין. העובדה כי הלקוחות מגיעים לרוב אל עורכי הדין כאשר הם נמצאים במצב מתוח ושביר מונעת מהם לראות את הדברים בצורה הנכונה. למעשה, החוק מגדיר בבירור מה היא התנהגות לא הולמת של עורך דין וכיצד היא יכולה לבוא לידי ביטוי.

כיצד נמדד משרד עורכי דין?

עורכי דין בישראל עוברים הכשרה ייחודית המתאימה לחוקי המשפט המקומי. גם מבחינת השמירה על זכויות הלקוח ניתן לראות הבדלים בין עורכי דין בישראל לבין עורכי דין במדינות אחרות בעולם. עורכי דין בישראל צריכים להחזיק בניסיון, ידע ומיומנות ולדעת כיצד לספק שירות ללקוחות מכל הסוגים. לדוגמא, עורך דין צבאי צריך להיות בעל ניסיון בתביעות בבית הדין הצבאי וידע בדין הצבאי על מנת שיוכל לתת ללקוח שלו את היעוץ המשפטי הטוב ביותר. כאשר משרד עורכי דין מכל סוג מחפש אחר עובדים חדשים עליו לבחון את ההיסטוריה של עורך הדין, את ההתנהלות שלו בתיקים קודמים, את סוג ההתמחות שלו ואת ההמלצות בהן הוא מחזיק. משרד עורכי דין לא יכול להרשות לעצמו לבחור עובדים רק על סמך נתונים טכניים בלבד, וזאת משום שעבודתו של עורך הדין והאחריות שלו כלפי הלקוח הם יוצאי דופן בחשיבותם.

מאפיינים באחריות של עורכי הדין

כאשר באים לבחון את האחריות של עורכי דין כלפי הלקוחות שלהם יש לשים דגש על מספר מאפיינים :

א. אחריות הנובעת מתוקף כללי לשכת עורכי הדין – בניגוד למערכות יחסים אחרות בין נותני שירותים לאזרחים, עורכי דין כפופים לחוקים וכללים המחייבים את הצדדים. מערכת היחסים הזו היא חלק מהתקשרות בעלת ייחודיות ולכן היא מוקפדת יותר. כללי ההתנהגות החלים על עורך הדין נקובים בחוק לשכת עורכי הדין ובכללים אשר תפקידם להסדיר את היחסים בינו לבין הלקוח. בנוסף, עורך דין מחויב על פי חוק לקריטריונים גבוהים של יושר, הגינות, תום לב, זהירות, מידתיות וכדומה. למעשה, האחריות של עורך הדין היא לא רק כלפי הלקוח אלא גם כלפי גורמים אחרים המעורבים בהליכי המשפט.

ב. רשלנות – עורכי דין עשויים גם להתרשל בעבודתם. לדוגמא, משרד עורכי דין אשר שולח לדיון חשוב עורך דין צעיר וללא ניסיון וכך פוגע בלקוח מפר את האחריות שחלה עליו. גם עורך דין המגיע לדיון מבלי להכיר את הרקע או את החומר מתרשל בתפקידו ועשוי להסב למשרדו וללקוח נזק בלתי הפיך.

ג. החובות האתיות – מלבד החוקים והכללים המציינים בפירוש את האחריות של עורך דין כלפי הלקוח ישנן גם חובות אתיות. על עורך הדין לשמור על האינטרסים של הלקוח ולוודא כי הוא מייצג אותו נאמנה. במידה ועורך הדין אינו מרגיש כי הוא כשיר או מסוגל לבצע את עבודתו, עליו ליידע את הלקוח ולספק לו את כל הכלים לבחירה חופשית בעורך דין אחר.

עורכי דין צריכים למנוע את הפרת האחריות

משרד עורכי דין צריך לעשות את כל מה שבאפשרותו על מנת למנוע פגיעה בלקוח. האחריות של משרד עורכי דין כלפי הלקוח מייצגת בצורה הטובה ביותר את היחס שמספקים בתי המשפט לתחום עריכת הדין. מעבר לכך, עורך דין אשר מפר את האחריות כלפי הלקוח פוגע גם בקולגות שלו. האופן בו תופסים האזרחים והלקוחות את עורכי הדין משפיע משמעותית על המוניטין של התחום. עורכי דין צריכים להימנע מהפרת האחריות הזו ולבצע את עבודתם בהקפדה.

מחפש עורך דין? צריך ייעוץ משפטי? פנה אלינו: מוקד עורכי הדין המוביל והמקצועי בישראל מאז 2006.

צוות של עורכי דין מובילים בתחומם במגוון רחב של התמחויות משפטיות. ליצירת קשר חייג: 077-9974772

פנייה לייעוץ אישי



כדי למנוע ספאם, אנא בחר מהתמונות:מטוס.



אין באמור לעיל ובאתר חוזה משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי או תחליף לכך; כמו כן התוכן באתר משפט תעבורה לא מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, ויש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו מתיישן. כל המסתמך על המידע באתר משפט תעבורה עושה זאת באחריותו המלאה ועל דעת עצמו בלבד!